Η παράλλαξη του Κεμεντζέ.

Pontian Lyra (Black Sea Fiddle, Kemenche) with...
Image via Wikipedia

Θα ήθελα στον πρόλογό μου να ευχαριστήσω όλους εσάς τους αναγνώστες του pontiakilelapas Blog που, απρόσμενα για εμένα προσωπικά, στηρίζεται αυτήν την προσπάθεια συντήρησης και διάδοσης της παράδοσης, της ιστορίας, των λέξεων, των μουσικών ακουσμάτων, των ποντιακών πεντανόστιμων φαγητών, ενός βασανισμένου λαού που αν και έχουμε περάσει στον 20ο αιώνα, συνεχίζει να προσπαθεί, να πιστεύει, σε ιδανικά ενός άλλου καιρού και να κρατάει με ουσιαστικές κινήσεις όλα αυτά που μας δίδαξαν οι γεροντότεροι, οι δικοί μας άνθρωποι αυτοί που πόνεσαν και πεισμωμένοι κατάφεραν να δημιουργήσουν τον δρόμο για εμάς τους μεταγενέστερους.

Σε αυτό το σύντομο άρθρο θα ήθελα και με τις δικές σας απόψεις, να σxολιάσω ένα κατ’ εμέ ζήτημα διατήρησης του αντιπροσωπευτικού μας οργάνου, του Κεμεντζέ, ή όπως αλλιώς σήμερα το ονομάζουμε ποντιακή λύρα.

Όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι μας ο κεμεντζές, (είτε έιναι γαπάν, ζιλογάπανο, ζιλ αλλά και ο κεμανές), πρωτοδημιουργήθηκαν με σκοπό να τραγουδήθεί από τους προγόνους μας τόσο ο πόνος, η φτώχεια, ο καημός, ο αντρισμός, η χαρά, ο ξεριζωμός και κάθε είδους δυνατό συναίσθημα εκείνης αλλά και της σημερινής εποχής. Όλα αυτά σε ποντιακό δυναμικό στυλ και με την κάθε φορά συνδρομή στους σκοπούς προσωπικών τεχνοτροπιών από τους οργανοπαίχτες. Σήμερα και εκεί θέλω να καταλήξω, έχει αρχίσει να χάνετε η πατροπαράδοτη χρήση του αντιπροσωπευτικού μας οργάνου. Ο κεμεντζές είναι ένα όργανο που μπορεί να παίξει σχεδόν τα πάντα και αυτό είναι δεδομένο, όμως, πάντα προσωπικά μιλώντας, πίστευα πιστεύω και θα συνεχίσω να πιστεύω, ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να χρησιμοποιηθεί για την αναπαραγωγή, άλλων ειδών μουσικής. Με τον τρόπο αυτό γινόμαστε πιο εμπορικοί, κατά τέτοιο τρόπο που στον βωμό της δημοσιότητας, συντελούμε σιγά σιγά στον διχασμό του λόγου ύπαρξης των παραπάνω οργάνων.

Δεν θα ήθελα όταν θα φέρνω στον νού μου την ποντιακή λύρα να την συνδυάζω με λαικό, δημοτικό, ποπ ή άλλου είδους άκουσμα. Για την αναπαραγωγή αυτών των ακουσμάτων υπάρχουν τα ανάλογα μουσικά όργανα. Δεν θα ήθελα να ακούσω τον χορό κότσαρι να παίζεται από π.χ. κλαρίνο ή από καβάλι, όχι πως έχω κάτι με τα συγκεκριμένα όργανα γνωρίζουμε οτί είναι εντυπωσιακά στο άκουσμά τους.

Είμαι υποστηρικτής της ποντιακή παράδοσης όπως πιστεύω ότι είμαστε όλοι. Αν θέλουμε να χρησιμοποιούμε τον κεμεντζέ για την αναπαραγωγή άλλων ακουσμάτων αυτό είναι δικαίωμά μας, αλλά ας μην το κάνουμε μόνο για να προσελκύσουμε, στο κάτω κάτω της γραφής ο κόσμος έχει αγαπήσει τα ποντιακά γιατί είναι ακριβώς αυτό «Ποντιακά τραγούδια παιγμένα από τον βασιλιά της ποντιακής μουσικής, τον Κεμεντζέ»

Υ.Γ. Αν αυτές οι προσωπικές μου απόψεις  θεωρηθούν ακραίες είναι δεκτό, αλλά θα ήθελα να υπάρχει ο σχολιασμός και η δικαιολόγηση για την  ομορφιά της συζήτησης.