Από την ζίπκα του Πόντου, στην παραχάραξη του σήμερα, του Παναγιώτη Μωϋσιάδη

Κάθε ανάρτηση που πραγματοποιεί ο κος Παναγιώτης Μωϋσιάδης στο προσωπικό του προφίλ, σε γνωστή διαδικτυακή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, είναι καίρια και ουσιώδης.

Η αναφορά του για την “μετεξέλιξη” της ποντιακής φορεσιάς είναι η παρακάτω..

Το 1969 φορέσαμε για πρώτη φορά την ποντιακή στολή (ζίπκα) προκειμένου να χορέψουμε στις γυμναστικές επιδείξεις του Ανατολικού. Ένα παράξενο συναίσθημα περηφάνιας και ικανοποίησης πλημμύρισε την παιδική μας ψυχή. Έφτασε η στιγμή να ενσαρκώσουμε τον αιώνιο πόντιο Ακρίτα με τη μαύρη του επιβλητική φορεσιά χωρίς χρώματα και φτιασίδια.. Αυτή τη στολή που φορούσαν οι ακρίτες του Πόντου τα τελευταία χρόνια…

Όλες οι ζίπκες της προσφυγιάς από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Αττική μαύρες, αρχοντικές, επιβλητικές ,μαυροκουκουλάτες και ζεστές με το κεφαλομάντηλο της υπεροχής προσέδιδαν στο χορευτή αετίσια και αγέρωχα χαρακτηριστικά. Και τα φυσεκλίκια αχώριστα σύμβολα ανδρισμού και αντίστασης στον αιώνιο δυνάστη της φυλής μας.. !
Τότε οι σκλαβωμένοι αντιστέκονταν ενώ τώρα οι ελεύθεροι ντρέπονται για τους ηρωικούς προγόνους και τη φορεσιά τους… Γι’ αυτό μετέτρεψαν την ηρωική ζίπκα των παλικαριών του Πόντου σε ένδυμα καλοκαιρινής κολεξιόν.

Οι παραδοσιακές υφαντές στολές έγιναν ανάλαφρα λινά και μετάξινα ενδύματα…! Το μαύρο χρώμα της ζίπκας έγινε πανδαισία χαρούμενων χρωματικών αλλαγών με φούξιες μεταλλικές αποχρώσεις, βιολετί, πορτοκαλί,, μοβ, κρεμ, λευκό, και τελευταία βεραμάν…

Μπροστά σ’ αυτή την αυθαίρετη και βίαιη μετάλλαξη της παραδοσιακής μας εικόνας και ταυτότητας θα πρέπει όλοι οι Πόντιοι και ιδιαίτερα οι οργανώσεις να αντισταθούν με ευθύνη και συνείδηση, όπως επιτάσσεται από τα άρθρα των καταστατικών τους, που αφορούν στη διάσωση και διάδοση της παράδοσης.

Υπερασπιζόμενος την ορθότητα και την αλήθεια των κληρονομικών συμβόλων μας διαμαρτύρομαι έντονα και με κάθε τρόπο για την παραχάραξη αυτή από όποιους και για οιονδήποτε λόγο επιχειρείται.. Αποτελεί ιερόσυλη στάση να παραλλάζει ο καθένας κατά το δοκούν την ποντιακή ανδρική στολή (ζίπκα), γιατί αυτή είναι ο μέγιστος ταυτοτικός συμβολισμός ενός λαού, που βίαια γεγονότα και γενοκτονίες του στέρησαν το δικαίωμα να έχει πατρίδα και σημαία….

Η σημαία του ποντιακού ελληνισμού ανά τον κόσμο υποκαθίσταται σήμερα από την τιμημένη ζίπκα του πόντιου απελευθερωτή. Γι’ αυτό θα πρέπει να είναι ενιαία και πανομοιότυπη.
Αποτελεί ασυνέπεια και παλινωδία για μας τους Πόντιους να προτείνουμε στην προεδρία της ελληνικής δημοκρατίας το πρότυπο της φορεσιάς μας και ταυτόχρονα να την παραχαράσσουμε…..!

Ιστορικές Φωτογραφίες από τις ζίπκες που φόρεσαν οι λυράρηδές: Μπαϊρακτάρης 1930 , Γώγος 1950, Ξυμήτ 1960, και ο Κρωμέτες Χ/Παναγιωτίδης Ηράκλης …1940