ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ & ΚΡΙΤΙΚΗ
Με αφορμή πρόσφατη ΑΝΑΡΤΗΣΗ στο Διαδίκτυο  που αφορά στην ΠΑΡΑΠΟΙΗΣΗ  της Παραδοσιακής Ποντιακής Φορεσιάς, του Παναγιώτη Μωϋσιάδη.

Advertisements

Παρακάτω σας παραθέτω αυτούσια την ανάρτηση που έκανε σε γνωστή σελίδα κοινωνικής δικτύωσης ο κ Μωϋσιάδης Παναγιώτης, μέλος της ιδεολογικής κίνησης “Παρυάδρης“, σχετικά με την παραδοσιακή ποντιακή στολή και την προσπάθεια παραποίησης της.

Ημερομηνία 20-3-2002

Αφορμή για την παρούσα δημοσίευση και τη διατύπωση κριτικών σχολιασμών έδωσε πρόσφατη ΑΝΑΡΤΗΣΗ στο διαδίκτυο γνωστού Πόντιου Καλλιτέχνη της Ποντιακής Μουσικής, με φωτογράφησή του, ντυμένου με κάποια “φορεσιά”, ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ, που καμιά σχέση δεν έχει με την ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ, τις ΤΙΜΗΜΕΝΕΣ ΖΙΠΚΕΣ!!

Ώς μέλη και στελέχη της Ιδεολογικής Κίνησης ΠΑΡΥΑΔΡΗΣ ,(που στις τάξεις της δραστηριοποιούνται πάνω από 250 στελέχη του Ποντιακού χώρου) και που δημιουργήθηκε από τις “ανάγκες των καιρών” και των φαινομένων τους, με στόχο τη Διάσωση, Διατήρηση, Ανάδειξη και Διάδοση των “Ταυτοτικών στοιχείων” του Ποντιακού Ελληνισμού, με έμφαση στα Σύμβολά του, ήταν αδύνατον μπροστά σ’αυτήν την παραποίηση, που θίγει ένα από τα βασικά αυτά στοιχεία, να μείνουμε ΑΠΑΘΕΙΣ!!

Δεν θα μπούμε σε συζήτηση για την αναζήτηση του ποιός ή ποιοί φταίνε λιγότερο ή περισσότερο! Το θέμα όμως είναι, πως έστω από αβλεψία ή έλλειψη επαρκών γνώσεων προκλήθηκε σοβαρή προσβολή της ΤΙΜΗΜΕΝΗΣ ΖΙΠΚΑΣ, που έχουμε την Χαρά και την Τιμή, ως Ποντιακός Ελληνισμός, μετά από πολλούς εντός της Πολιτείας μας Αγώνες, να καμαρώνουμε ως ΣΤΟΛΗ της ΠΡΟΕΔΡΙΚΗΣ ΦΡΟΥΡΑΣ!!

Είναι γνωστό, πως τα τελευταία χρόνια παράλληλα με την ανάπτυξη ενός Θαυμάσιου Πολιτιστικού Κινήματος του Ποντιακού Ελληνισμού [Ομοσπονδίες, Σωματεία, Σύλλογοι, Συνέδρια, Πανεπιστημιακή Έδρα κ.λ.π] με την μετεξέλιξή του μάλιστα σε πολλά ζητήματα ακόμα και σε Πολιτικό Κίνημα, όπως οι Αγώνες για την Αναγνώριση της Γενοκτονίας πρώτα από την Ελληνική Πολιτεία και τώρα πλέον για την Διεθνή της Αναγνώριση, παράλληλα με όλα αυτά τα μεγάλα και πολύ Θετικά, έχουμε και παρεκκλίσεις, που αμαυρώνουν αυτούς τους Αγώνες!!

Οι Παρεκκλίσεις συμβαίνουν δυστυχώς εκεί, που ο Δικός μας Κόσμος και κυρίως η Νεολαία μας βρίσκεται και θέλει να μάθει και κατά το δυνατόν να προσφέρει. Κι αυτοί οι τομείς είναι κυρίως η “Αναβίωση Εικόνων και Δράσεων” η Διάσωση και Καλλιέργεια της Ποντιακής Μουσικής, τα Ποντιακά Παραδοσιακά Όργανα, η Εκμάθηση της Ποντιακής Διαλέκτου, η Εκμάθηση των Παραδοσιακών Χορών μας και τέλος η Ανάδειξη της Παραδοσιακής μας Φορεσιάς ως ΣΤΟΛΗΣ πλέον!!
Για το ΤΕΡΑΣΤΙΟ θέμα της Παραδοσιακής Ποντιακής Φορεσιάς είναι γνωστές οι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΠΑΡΕΚΤΡΟΠΕΣ, που έχουν δει τα μάτια μας μέχρι τώρα.

Δεν θα αναφερθούμε από σεβασμό στην ίδια την Ποντιακή Στολή στο τί της φορτώσανε και με τί την “φεσώσανε”!! Να θυμίσουμε μόνο, πώς την έχουν καταντήσει από πλευράς χρωματολογίου!! “Ζίπκες” εντός πολλών εισαγωγικών και διαφόρων χρωμάτων!! Καμηλό, θαλασσί, οινοπνευματί, γκρίζες, άσπρες, πράσινες[το χρώμα του ισλάμ], κόκκινες[ούτε οι Τούρκοι φτάσανε σε τέτοια παραποίηση], φούξια, κ.λ.π!!

Ευτυχώς οι λόγιοι της πρώτης γενιάς μάς άφησαν τις γραπτές παρακαταθήκες τους και σήμερα μπορούμε να ασκούμε κατ’ αρχήν καλόπιστη κριτική αλλά εάν και όπου χρειάζεται και αυστηρή και καταγγελτική!
Ο Δημοσθένης Οικονομίδης, ο οποίος αναγνωρίζεται και ως πατέρας της Ποντιακής Λαογραφίας, στο Αρχείον Πόντου τόμος 2ος σελ 14 αναλυτικά αναφέρεται στις ΖΙΠΚΕΣ.

Ο Παντελής Μελανοφρύδης επίσης στην Ποντιακή Εστία της Πρώτης Περιόδου και πάμπολλοι άλλοι! Όλοι τους μιλάνε για Ζίπκες από μάλλινο ύφασμα ή τσόχα μαύρη και μόνο για τους Νεόνυμφους ο Μελανοφρύδης αναφέρει, ότι το χρώμα μπορούσε να είναι το σκούρο ΜΠΛΕ.

Τα πουκάμισα επίσης όλοι οι λαογράφοι της πρώτης γενιάς τα αναφέρουν ως λευκά υφαντά! Για τα “ταυτοτικά παραδοσιακά στοιχεία” όπως τα χαρακτηρίζουμε, θεωρούμε, πως όλοι έχουμε καθήκον να είμαστε πολύ προσεκτικοί!
Είναι αυτά, που μας κρατάνε ως Ποντιακό Στοιχείο, Δυναμικό κομμάτι του Ελληνικού Έθνους κι ας είμαστε ορφανοί από τον τόπο, που μας γέννησε και μας ανέθρεψε τρείς χιλιάδες χρόνια. Εμείς, οι απόγονοι ενός Γενοκτονημένου Λαού! Οι απόγονοι, που δεν ξεχνάνε και δεν διαγράφουν καμιά Πατρίδα απ’ το μυαλό και την καρδιά τους!
Ο Πόντος ΑΝΑΓΕΝΝΑΤΑΙ μέσα από την αναβίωση των παραδοσιακών μας δρώμενων και των εθίμων μας. ΑΝΑΓΕΝΝΑΤΑΙ μέσ’ από τη διάλεκτό μας, μέσ’ απ’ τα τραγούδια μας κι απ’ τους πανάρχαιους χορούς μας, που τους προβάλλουμε ντυμένοι με τις τιμημένες ζίπκες! Αυτές τις ΖΙΠΚΕΣ που αναγνώρισε και τιμά πλέον η Ελληνική Πολιτεία ως ΣΤΟΛΗ της Προεδρικής Φρουράς!!

Για όλα τα παραπάνω θεωρούμε, πως η ΕΥΘΥΝΗ των Στελεχών του Ποντιακού Ελληνισμού, ανεξάρτητα σε ποιούς τομείς δραστηριοποιούνται είναι ΤΕΡΑΣΤΙΑ απέναντι στην Νέα Γενιά, που μας παρακολουθεί και θέλει να βαδίσει στα σωστά μονοπάτια της Παράδοσης! Κανείς ενδεχομένως δεν είναι Αναμάρτητος και κανείς δεν είναι Αλάνθαστος!! Υπάρχει όμως πάντοτε η Δυνατότητα να Διορθωθούν οι ΑΣΤΟΧΙΕΣ!!!!

Η ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΉΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΑΡΥΑΔΡΗΣ
Σωματαρίδης Νίκος
Παλασίδης Νίκος
Καραβέλας Μιχάλης
Ιωσηφίδης Κυριάκος
Μωυσιάδης Παναγιώτης
Πιλαλίδης Νίκος
Πιλαλίδης Θόδωρος
Καραλευθέρης Παντελής
Στεφανίδης Στέφανος
Καλομενίδης Κωνσταντίνος
Παχατουρίδης Όμηρος
Κοροσίδης Αλέξανδρος
Ιωαννίδης Στυλιανός

Πηγή: Παναγιώτης Μωϋσιάδης